Human Design, w swej pierwotnej koncepcji, miał być narzędziem głównie służącym zrozumieniu i wsparciu rozwoju dzieci. Od początku było wiadome, że dorosłym często trudno jest zrozumieć i zaakceptować Siebie i Swoją unikalność (wynik uwarunkowań w wieku dziecięcym, uwarunkowań i norm narzuconych przez religię, społeczeństwo, reklamy, mody itp.). Tym bardziej trudniej jest zaakceptować unikalne cechy i potrzeby swoich dzieci, co prowadzi do narzucania im wzorców zachowań i oczekiwań, które niekoniecznie odpowiadają ich prawdziwej naturze. Standardem jest niestety wychowanie dzieci zgodnie z obrazem i oczekiwaniem oraz wzorcem społecznym i kulturowym rodziców.
Dzięki Human Design rodzice mogą lepiej zrozumieć indywidualne aspekty osobowości i energetyki swoich dzieci, pozwalając im na rozwijanie się zgodnie z ich wewnętrznym Human Design, a nie według zewnętrznych standardów czy oczekiwań. Jest to podejście mające na celu nie tylko zachowanie, ale również wspieranie dziecięcej unikalności i indywidualności od najmłodszych lat, co może prowadzić do zdrowszego rozwoju emocjonalnego i psychicznego dziecka.
Wychowanie dzieci będących Projektorami wymaga specyficznego podejścia, które uwzględnia ich unikalne cechy i potrzeby. Projektorzy to osoby, które naturalnie rozumieją innych i są świetnymi przewodnikami, ale mogą mieć tendencję do przepracowania się i wypalenia, jeśli nie będą uważać na swoje zasoby energetyczne. Oto kilka wskazówek dotyczących wychowania dzieci-Projektorów:
- Zachęcaj do Odpoczynku i Relaksu: Projektorzy często nie mają takiej samej wytrzymałości jak inne typy (Generatorzy, Manifestujący Generatorzy) i mogą potrzebować więcej czasu na odpoczynek. Ważne jest, aby zachęcać dziecko-Projektora do regularnego odpoczynku i relaksu.
- Uznawanie i Docenianie Ich Zrozumienia dla Innych: Projektorzy często mają zdolność do głębokiego rozumienia innych ludzi. Warto doceniać i rozwijać tę umiejętność, jednocześnie ucząc dziecko, jak chronić się przed nadmiernym angażowaniem się emocjonalnym w problemy innych.
- Nauka Cierpliwości i Czekania na Zaproszenie: Projektorom zaleca się czekanie na zaproszenia, zanim podejmą ważne decyzje lub angażują się w nowe aktywości. Ucz dziecko, że warto poczekać na właściwy moment i odpowiednią okazję, zanim podzieli się swoimi pomysłami lub zobowiąże się do czegoś.
- Rozwijanie Komunikacji i Interpersonalnych Umiejętności: Ponieważ Projektorzy są dobrymi przewodnikami i doradcami, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych może być dla nich bardzo korzystne.
- Zachęcanie do Współpracy Zamiast Konkurencji: Projektorzy zwykle lepiej radzą sobie w środowiskach współpracujących niż konkurencyjnych. Pomóż im znaleźć sytuacje, gdzie mogą współpracować z innymi, a nie konkurować.
- Rozumienie Ich Energetycznych Ograniczeń: Projektorzy nie mają stałego dostępu do energii, więc ważne jest, aby nauczyć dziecko rozpoznawać i szanować swoje ograniczenia energetyczne. Zachęcaj do słuchania własnego ciała i odpoczynku, gdy jest to potrzebne.
- Wspieranie Zdolności Liderskich: Projektorzy często mają naturalną zdolność do bycia liderami, przewodnikami lub doradcami. Wspieraj rozwój tych umiejętności, dając dziecku okazje do prowadzenia i wykazania się.
- Budowanie Relacji Opierających się na Wzajemnym Szacunku: Projektorzy kwitną w relacjach, gdzie panuje wzajemny szacunek i gdzie są doceniani za swoją mądrość i wgląd. Ucz dziecko, jak budować i utrzymywać zdrowe, wzmacniające relacje.
Wychowanie dziecka Projektora według wzorców typowych dla Generatora może prowadzić do szeregu problemów. Projektorzy i Generatorzy to dwa różne typy w systemie Human Design, które różnią się podstawowymi cechami i potrzebami. Oto kilka przykładów, jak może wyglądać sytuacja, gdy dziecko Projektor jest wychowywane jak Generator:
- Nacisk na Ciągłą Aktywność: Generatorzy często charakteryzują się wysokim poziomem energii życiowej i potrzebą ciągłego działania. Rodzice mogą oczekiwać, że dziecko Projektor będzie równie aktywne, co może prowadzić do przemęczenia, gdyż Projektorzy potrzebują więcej odpoczynku i nie mają wewnętrznego generatora energii.
- Oczekiwanie Inicjatywy: W Human Design Generatorzy są typem, który najlepiej działa, reagując na zewnętrzne bodźce. Projektorzy natomiast potrzebują być zapraszani do działań i relacji. Wychowywanie Projektora w duchu inicjowania i samodzielnego podejmowania aktywności, naturalnego dla Generatorów, może prowadzić do frustracji i poczucia nieadekwatności.
- Brak Uznania dla Specyficznych Talentów: Projektorzy często wyróżniają się zdolnością do zrozumienia i kierowania innymi. W przypadku nacisku na ciężką pracę i nieustanne działanie, charakterystyczne dla Generatorów, talenty Projektora mogą zostać niezauważone lub niedocenione.
- Zaniedbywanie Potrzeby Odpoczynku: Projektorzy potrzebują więcej czasu na regenerację i odpoczynek. Traktowanie ich jak Generatorów, którzy mają więcej wewnętrznej energii do działania, może prowadzić do wypalenia i przemęczenia u dziecka Projektora.
- Ignorowanie Ważności Zaproszeń: Projektorzy w Human Design odnoszą sukcesy, gdy są zapraszani do działania i uczestnictwa. Jeśli są wychowywani w duchu samodzielności i samoinicjatywy, charakterystycznych dla Generatorów, mogą czuć się zagubieni i nieskuteczni.
Pamiętając o tych wskazówkach, możesz pomóc swojemu dziecku Projektorowi rozwijać się w sposób, który szanuje ich unikalną naturę i pomaga im odnaleźć własną ścieżkę w życiu.